loading...
7ses
hamedsabouri بازدید : 188 سه شنبه 06 خرداد 1393 نظرات (0)

تیم ملی فوتبال ایران

 

 

 

رده فیفا : 37

 
 
نام مختصر (فیفا): IRN
 
 
 
بهترین رده فیفا: 15
 
 
 
بدترین رده فیفا : 122
 
 
 
نام رسمی در فیفا: Jomhuri-ye Eslami-ye Iran
 
 
 
لقب: شیرها
 
 
 
سال تاسیس: 1923
 
 
 
سال عضویت در فیفا : 1948
 
 
 
کنفدراسیون: آسیا
 

 


 

وب سایت رسمی:

 

 
 
سرمربی: کارلوس کی روش
 
 
 
دستیار : اوسیانو کروز، مجید صالح
 
 
 
استادیوم خانگی: ورزشگاه آزادی
 
 
 
کاپیتان: جواد نکونام
 
 
 
بیشترین بازی: علی دایی (۱۴۹)
 
 
 
بهترین گلزن: علی دایی (۱۰۹)
 
 
 
اولین بازی رسمی: افغانستان 0-0 ایران (کابل، افغانستان؛ ۱ ژانویه، ۱۹۴۱)
 
 
بهترین برد: ایران 19-0 گوآم (تبریز، ایران؛ ۲۴ نوامبر، ۲۰۰۰)
 
 
 
بدترین باخت: ترکیه 6-1 ایران (استانبول، ترکیه؛ ۲۸ مه، ۱۹۵۰)
 
 
 
 
 
 
 
 
Kit left arm iran14h.png
Team colours
Kit body iran14h.png
Team colours
Kit right arm iran14h.png
Team colours
Team colours
Kit socks long iran1415h.png
Team colours
لباس اول
Kit left arm iran14a.png
Team colours
Kit body iran14a.png
Team colours
Kit right arm iran14a.png
Team colours
Team colours
Kit socks long iran1415a.png
Team colours
لباس دوم
 
 
 
 
 
 
اطلاعات فدراسیون فوتبال ایران :

 

رئیس فدراسیون: علی کفاشیان
 
 
 
تعداد داوران رسمی: 7
 
 
 
تعداد کل بازیکنان: 1,806,544
 
 
 
 
تعداد بازیکنان رسمی: 449,644
 
 
 
 
تعداد کل باشگاه ها: 120
 
 
 
 
ایمیل: international@ffiri.ir
 

 

 

 

فوتبال ایران :

 

تیم ملی فوتبال ایران یک تیم فوتبال بین‌المللی است که به نمایندگی از ایران به میدان می‌رود. این تیم زیر نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

تیم ایران یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی به شمار می‌رود که تاکنون سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ شده‌است و نیز طی سال‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ موفق شده‌است ۴ بار در جام جهانی فوتبال حضور یابد.

بهترین گل زن تاریخ فوتبال ایران علی دایی با ۱۰۹ گل زده آقای گل فوتبال ملی جهان است.

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال ناصر حجازی رابه عنوان دومین دروازه بان برتر قرن بیستم قاره آسیا معرفی کرده‌است.

تا کنون در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ چهار بازیکن ایرانی موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال آسیا شده‌اند.خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی چهار بازیکنی هستند که بهترین بازیکن آسیا شده‌اند.

سرمربی تیم ملی ایران در حال حاضر کارلوس کی روش می‌باشد.

درآخرین رده‌بندی فیفا (دسامبر ۲۰۱۳) تیم ملی ایران در رتبه ۳۳ جهان و اول آسیا قرار دارد.

 

جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین

 

 
 
 
 

تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۳۵۶

 

تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ ۲۵ نوامبر سال ۱۹۷۷ موفق شد استرالیا را با نتیجه ۱ - ۰ در حضور ۹۰۰۰۰ هوادار در تهران شکست دهد و به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین راه یابد. این نخستین حضور ایران در یک جام جهانی بود. ایران بازی نخست خود را در مقابل هلند با نتیجه ۳ - ۰ واگذار کرد، اما در بازی دوم خود برابر اسکاتلند شگفتی آفرید و با گل دانائی‌فرد به نتیجه تساوی ۱ - ۱ دست یافت. گل اسکاتلند در این بازی نیز از روی اشتباه مدافع ایرانی آندرانیک اسکندریان ثبت شد. بازیکنان ایرانی بازی سوم خود را به رغم نمایش خوبی که ارائه دادند با نتیجه سنگین ۴ - ۱ به پرو واگذار کردند. تنها گل ایران را حسن روشن به ثمر رساند.

 

جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه

 

در نوامبر ۱۹۹۷ میلادی، ایران در شرایطی دشوار برای حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ به دیدار استرالیا رفت. هر دو بازی با نتیجه تساوی پایان گرفت، اما ایران به لطف قانون گل‌زده در خانهٔ حریف توانست به جام جهانی راه یابد. بازی برگشت ایران در مقابل استرالیا تا دقایق پایانی ۲ - ۰ به سود میزبان بود اما دو گل کریم باقری و خداداد عزیزی نتیجه را به نفع ایران رقم زد. هواداران فوتبال در ایران از آن بازی با عنوان حماسه ملبورن یاد می‌کنند. در این تورنمنت ایران به همراه آلمان، یوگسلاوی و آمریکا در یک گروه قرار گرفت. ایران در بازی اول در مقابل یوگسلاوی با نتیجه ۱ - ۰ نتیجه را واگذار کرد. ایران در این بازی نمایش خوبی ارائه کرد و یوگسلاوی تنها از روی ضربه آزاد میهائیلوویچ که درون دروازه نیما نکیسا دروازه‌بان دوم ایران جای داد، توانست برتری را از آن خود کند. ایران توانست نخستین پیروزی خود در مسابقات جام جهانی را برابر آمریکا به دست آورد، این بازی با نتیجه ۲ - ۱ به سود ایران خاتمه یافت. گل‌های ایران را حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا به ثمر رساندند. گلی که استیلی با ضربه سر درون دروازه آمریکا قرار داد بعدها گل قرن نامیده شد.


بازی ایران و آلمان در شهر مون‌پلیه برگزار شد و با نتیجه ۲ - ۰ به سود آلمان خاتمه یافت. گل‌های آلمان را الیور بیرهوف در دقیقه ۵۰ و یورگن کلینزمن در دقیقه ۵۸ به ثمر رساندند.

 

 

جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان

 

ایران با مربی‌گری برانکو ایوانکوویچ توانست به راحتی به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان صعود کند و هنوز یک بازی به پایان رقابت‌های مقدماتی مانده بود که ایران به این جام جهانی راه یافت. این سومین حضور ایران در جام‌های جهانی بود.

ایران در جام جهانی به همراه پرتغال، آنگولا و مکزیک در گروه D این رقابت‌ها قرار گرفت. ایران پیش از ورود به آلمان نتوانست بازی‌های تدارکاتی مناسبی برگزار کند. به همین دلیل تیم ملی به آمادگی کامل نرسید و نتوانست نتایج خوبی در این مسابقات کسب کند.

ایران بازی نخست را ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) در ورزشگاه نورنبرگ در حضور ۴۱۰۰۰ تماشاگر و برابر مکزیک برگزار کرد. ایران در نیمه اول بازی خوبی به نمایش گذاشت. نیمه دوم مکزیک سه تعویض انجام داد، و ایران دیگر نتوانست کاری از پیش ببرد. در پایان ایران با نتیجه ۳ - ۱ بازی را واگذار کرد. تک گل ایران را گل‌محمدی به ثمر رساند. پس از این بازی به شدت از حضور علی دایی در تیم انتقاد شد. این بازیکن در بازی بعد بر روی نیمکت نشست. دایی بعدها گفت برخی بازیکنان به وی پاس نمی‌دادند. در بازی دوم برابر پرتغال نیز ایران در نیمه نخست خوب ظاهر شد، اما در نیمه دوم باز هم نمایش ضعیفی ارائه داد و در پایان با نتیجه 2 - ۰ این بازی را نیز باخت. بازی با پرتغال در فرانکفورت روز ۲۷ خرداد و در حضور ۴۸۰۰۰ تماشاگر برگزار شد. بازی سوم ایران روز ۳۱ خرداد در لایپزیک در حضور ۳۸۰۰۰ تماشاگر مقابل آنگولا انجام شد. در این بازی نیز ایران مقابل حریفی که نخستین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌کرد با نتیجه ۱ - ۱ متوقف شد. تنها گل ایران را سهراب بختیاری‌زاده به ثمر رساند. با این تساوی ایران تنها یک امتیاز کسب کرد و از راه‌یابی به دور بعد بازماند.

نمایش ضعیف ایران انتقادات مردم و مطبوعات را به دنبال داشت. استفاده از علی دایی که در آن زمان ۳۶ ساله بود، عدم استفاده از برخی بازیکنان، ضعف مهاجمان که هیچ گلی به ثمر نرساندند، ضعف جسمانی بازیکنان، فقدان انسجام تیمی و حاشیه‌های فراوان اطراف تیم ملی برخی از این انتقادات بود.

 

 

- - - - - - - - و و و و و و  / / / / / + + + + +

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1899
  • کل نظرات : 68
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 44
  • آی پی امروز : 293
  • آی پی دیروز : 333
  • بازدید امروز : 667
  • باردید دیروز : 609
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 35
  • بازدید هفته : 6,662
  • بازدید ماه : 14,695
  • بازدید سال : 66,392
  • بازدید کلی : 2,186,293